Η έννοια του GovTech παρέμεινε μια έννοια που ήταν δύσκολο να οριοθετηθεί και ένας κοινός ορισμός εξακολουθούσε να λείπει από την κοινότητα. Τον Μάρτιο του 2024, ο νόμος για τη διαλειτουργική Ευρώπη (Κανονισμός (ΕΕ) 2024/903) βρήκε συναίνεση για τον ορισμό GovTech ως “συνεργασία βασισμένη στην τεχνολογία μεταξύ φορέων του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα που υποστηρίζουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό του δημόσιου τομέα».
Παρά τις μεγάλες δυνατότητες δημιουργίας νέων και καλύτερων δημόσιων υπηρεσιών, Η GovTech εξακολουθεί να αντιμετωπίζει αρκετές προκλήσεις που περιορίζουν την πλήρη δυνητική ανάπτυξή της στην Ευρώπη, με αξία σχεδόν στο ένα τέταρτο δισ. ευρώ. Μέσω μιας σειράς βασικών έργων, όπως το GovTech Connect, το SPIN4EIC και το Public Sector Tech Watch, η Intellera συμμετέχει ενεργά σε ορισμένες από τις πρωτοβουλίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που στοχεύουν στην αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων.
Προκλήσεις startups
Μια σημαντική πρόκληση που εντόπισε η Intellera Consulting είναι η σημαντική έλλειψη γνώσης σχετικά με τις επιχειρηματικές ευκαιρίες προσφέρεται από προμήθειες καινοτομίας. Πολλές νεοφυείς επιχειρήσεις δεν γνωρίζουν τις κύριες πλατφόρμες και τα εργαλεία για τη έρευνα της αγοράς για προσκλήσεις υποβολής προσφορών. Ακόμη και όταν εντοπίζονται οι κατάλληλες πλατφόρμες, οι νεοφυείς επιχειρήσεις συχνά δεν διαθέτουν τους πόρους για να παρακολουθούν αυτές τις πλατφόρμες και να καλύπτουν τις δυνατότητες λόγω της απουσίας ειδικού τμήματος επιχειρηματικής ανάπτυξης.
Επιπλέον, το εξαιρετικά εξειδικευμένο χαρακτήρα των προϊόντων και των υπηρεσιών που προσφέρουν οι νεοφυείς επιχειρήσεις καθιστά δύσκολη την αντιστοίχιση με το ευρύ πεδίο των προσκλήσεων υποβολής προσφορών των Δημοσίων Υπηρεσιών: οι νεοφυείς επιχειρήσεις συχνά δυσκολεύονται να συμμετάσχουν επειδή δεν μπορούν να καλύψουν ολόκληρο το πεδίο εφαρμογής. Η πλοήγηση στον ιστό των κανονισμών και των απαιτήσεων συμμόρφωσης απαιτεί επίσης πόρους και χρονοβόρα, γεγονός που καθιστά δύσκολη για τις νεοφυείς επιχειρήσεις να υποβάλουν ανταγωνιστικές προσφορές.
Επιπλέον, οι μακροχρόνιοι και πολύπλοκοι κύκλοι πωλήσεων στις διαδικασίες κρατικών προμηθειών αποτελούν μια άλλη πρόκληση για τις νεοφυείς επιχειρήσεις. Ανάλογα με τον κλάδο και τη συγκεκριμένη αγορά, μπορούν να μεταφραστούν σε μεγαλύτερες χρονικές περιόδους σε έσοδα και κερδοφορία για τις νεοφυείς επιχειρήσεις, γεγονός που επηρεάζει τις μικρότερες επιχειρήσεις επηρεάζοντας την περιορισμένη ρευστότητά τους.
Τέλος, υπάρχει σημαντικός κατακερματισμός μεταξύ των ευρωπαϊκών κρατών, και διασυνοριακή παρεμπόδιση της κλιμάκωσης των νεοφυών επιχειρήσεων σε ρυθμιζόμενους τομείς λόγω διαφορετικών κανονισμών, γλωσσικών φραγμών και πολιτισμικών διαφορών. Για την αντιμετώπιση αυτού του ζητήματος, έχει προταθεί ένα νέο νομικό καθεστώς σε όλη την ΕΕ για να βοηθήσει τις καινοτόμες εταιρείες να αναπτυχθούν: το λεγόμενο 28th regime να επιτραπεί στις εταιρείες να επωφεληθούν από ένα απλούστερο, εναρμονισμένο σύνολο κανόνων σε ορισμένους τομείς.
Προκλήσεις Δημοσίων Υπηρεσιών
Από την άλλη πλευρά, οι δημόσιες διοικήσεις ενδέχεται να μην γνωρίζουν το τοπικό οικοσύστημα startup και τις υπηρεσίες τους και ενδέχεται να μην διευκολύνουν ανάλογα την πρόσβασή τους σε δημόσιους διαγωνισμούς. Αυτή η έλλειψη επίγνωσης επηρεάζει την ικανότητά τους να συνδέονται αποτελεσματικά, δημιουργώντας ένα «αυτοεκπληρούμενη προφητεία όπου μόνο μεγάλοι εδραιωμένοι πάροχοι κερδίζουν δημόσιους διαγωνισμούς, οδηγώντας δυνητικά τις υπηρεσίες σε πρόβλημα αποκλεισμού προμηθευτών και οι αναδυόμενες νεοφυείς επιχειρήσεις να αποκλείονται από τον ανταγωνισμό. Ωστόσο, υπήρξαν περιπτώσεις στην Ευρώπη όπου οι διαγωνισμοί για συμβάσεις-πλαίσια που κατακυρώθηκαν σε κοινοπραξίες ΜΜΕ και νεοφυών επιχειρήσεων , προωθώντας συνεργασίες με καινοτόμους φορείς.
Παλιότερη υποδομή πληροφορικής Τα συστήματα εντός των κυβερνητικών υπηρεσιών αποτελούν μια ακόμη πρόκληση. Τα τμήματα έχουν υπογράψει σταθερές και μακροχρόνιες συμβάσεις με καθιερωμένους παρόχους λογισμικού. Αυτά τα συστήματα θέτουν επίσης προκλήσεις διαλειτουργικότητας με τις καινοτόμες λύσεις που παρέχουν οι νεοφυείς επιχειρήσεις, εγκλωβίζοντας τις Δημόσιες Υπηρεσίες σε συγκεκριμένες τεχνολογίες και εμποδίζοντας την καινοτομία.
Πώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προσπαθεί να λύσει αυτές τις προκλήσεις
Αρκετές πρωτοβουλίες έχουν ξεκινήσει από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη σύνδεση νεοφυών επιχειρήσεων και Δημοσίου τόσο σε τοπικό όσο και σε κεντρικό επίπεδο, αλλά ο κίνδυνος αλληλεπικάλυψης και έλλειψης συντονισμού μεταξύ των δραστηριοτήτων μπορεί να εμποδίσει την αποτελεσματικότητα των προσπαθειών.
Η πρωτοβουλία SPIN4EIC προσφέρει μια σειρά από υπηρεσίες υποστήριξης προσαρμοσμένες τόσο σε δημόσιους αγοραστές όσο και σε νεοφυείς επιχειρήσεις που είναι δικαιούχοι του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Καινοτομίας (EIC), δηλαδή ΜΜΕ που έχουν ήδη λάβει υποστήριξη από Πρόγραμμα EIC. Το SPIN4EIC παρέχει εκπαίδευση και βοήθεια σε ΜΜΕ, συμπεριλαμβανομένων πρακτικών και έτοιμων προς χρήση πληροφοριών για την εύρεση καινοτόμων προσφορών που ευθυγραμμίζονται με τις λύσεις τους και σαφείς εξηγήσεις για τις διοικητικές και νομικές πτυχές της σωστής υποβολής μιας προσφοράς. Αυτό βοηθά στην αντιμετώπιση των προκλήσεων της πλοήγησης σε περίπλοκους κανονισμούς και απαιτήσεις συμμόρφωσης, καθώς και στην έλλειψη πόρων επιχειρηματικής ανάπτυξης για νεοφυείς επιχειρήσεις και στη διαχείριση της διαδικασίας προμηθειών για τις PA.
Ομοίως, το έργο GovTech Connect στοχεύει να εξοπλίσει τις νεοφυείς επιχειρήσεις με βασικές δεξιότητες και να δημιουργήσει ευκαιρίες δικτύωσης και ανταλλαγής. Τα GovTech Connect Boot camps βοηθά τις νεοφυείς επιχειρήσεις να δημιουργήσουν νέες λύσεις για φορείς του δημόσιου τομέα, αντιμετωπίζοντας βασικές ευρωπαϊκές προκλήσεις. Επιπλέον, το έργο έχει ενθαρρύνει μια ενεργή κοινότητα όπου νεοφυείς επιχειρήσεις, το Δημόσιο και άλλοι ενδιαφερόμενοι μπορούν να ανταλλάξουν ιδέες, να συνεργαστούν σε έργα και να μοιραστούν βέλτιστες πρακτικές, ενισχύοντας περαιτέρω το οικοσύστημα GovTech. Ένα βασικό παράδειγμα των δραστηριοτήτων που προσφέρει το GovTech Connect είναι η οργάνωση της τελικής εκδήλωσής του, στο τέλος του Έργου (εδώ περισσότερες πληροφορίες και ενημερώσεις).
Από την πλευρά του Δημοσίου, η Επιτροπή ξεκίνησε το παρατηρητήριο Public Sector Tech Watch (PSTW) να υποστηρίξει το Δημόσιο με την παροχή ενός ενιαίου σημείου δωρεάν πρόσβασης σε μια βάση δεδομένων με χιλιάδες καινοτόμες λύσεις που εφαρμόζονται πιλοτικά ή εφαρμόζονται σε όλη την Ευρώπη, εστιάζοντας ειδικά στις αναδυόμενες τεχνολογίες. Αυτές οι περιπτώσεις χρήσης τεχνητής νοημοσύνης και blockchain καλύπτουν διαφορετικούς τομείς και τομείς πολιτικής, προσφέροντας ένα χρήσιμο χώρο αποθήκευσης για εθνικούς και τοπικούς διαχειριστές που επιδιώκουν να βελτιώσουν τις εσωτερικές διοικητικές διαδικασίες τους ή την παροχή δημόσιας υπηρεσίας. Η πρωτοβουλία PSTW διευκολύνει τον Δημόσιο Τομέα να ανακαλύψει και να αξιολογήσει καινοτόμες λύσεις που θα μπορούσαν να καλύψουν τις ανάγκες του και βοηθά τις νεοφυείς επιχειρήσεις αυξάνοντας την προβολή τους στους πιθανούς αγοραστές.
Τέλος, αναπτύχθηκε από την Επιτροπή το Public Buyers Community. Αυτή η πλατφόρμα σχεδιάστηκε ως μια πολυεπίπεδη ψηφιακή δομή που συνδυάζει δημόσιους και ιδιωτικούς χώρους μόνο για μέλη, για να διευκολύνει την ανταλλαγή γνώσεων σχετικά με τις δημόσιες προμήθειες, ενώ παράλληλα ενθαρρύνει ένα ασφαλές και εμπιστευτικό περιβάλλον.
Για το μέλλον, μια ενοποιημένη πλατφόρμα της ΕΕ για προμήθειες και απλουστευμένες διαδικασίες προμηθειών είναι ουσιαστικής σημασίας για την αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων. Η πλατφόρμα μπορεί να ενοποιήσει όλες τις ευκαιρίες προμηθειών της ΕΕ, να δημοσιεύει προσφορές στα αγγλικά, να διευκολύνει τις συνδέσεις μεταξύ νεοφυών επιχειρήσεων για τη δημιουργία κοινοπραξιών και με εκπροσώπους του δημόσιου τομέα. Οι Δημόσιες υπηρεσίες, για λογαριασμό τους, θα πρέπει να απλοποιήσουν τις διαδικασίες προμηθειών ενθαρρύνοντας συμφωνίες υπεργολαβίας με ΜΜΕ, διασφαλίζοντας έγκαιρους και αποτελεσματικούς όρους πληρωμής και χωρίζοντας τις συμβάσεις σε μικρότερα μέρη για να γίνουν πιο προσιτές στις νεοφυείς επιχειρήσεις. Τέτοια μέτρα θα ενισχύσουν τον τομέα GovTech, θα εξορθολογίσουν την υιοθέτηση της καινοτομίας και θα βελτιώσουν την αποδοτικότητα και την αποτελεσματικότητα των δημόσιων υπηρεσιών σε όλη την Ευρώπη.
Πηγή άρθρου: https://www.euractiv.com/