ΕΛ/ΛΑΚ | creativecommons.gr | mycontent.ellak.gr |
freedom

Ανοιχτό ψηφιακό περιεχόμενο και επιτυχημένα ανοιχτά επιχειρηματικά μοντέλα

Μια ματιά στο πώς οι πλατφόρμες και οι δημιουργοί έχουν χτίσει επιτυχείς προσπάθειες γύρω από το ανοικτό ψηφιακό περιεχομένου.

Ένα πράγμα είναι σαφές: όταν πρόκειται να σχεδιάσετε ένα βιώσιμο επιχειρηματικό μοντέλο γύρω από το ανοικτό ψηφιακό περιεχόμενο: δεν υπάρχουν εύκολες και μαγικές λύσεις. Μέσω της μελέτης επιτυχημένων ανοικτών επιχειρηματικών προσπαθειών υπάρχουν όμως κάποιες βασικές δομικές μονάδες τις οποίες μπορείτε να αξιοποιήσετε και να βασιστείτε πάνω τους για την δημιουργία του δικού σας σας ανοικτού επιχειρηματικού μοντέλου.

Είναι ενδιαφέρον, αυτές οι βασικές αρχές συχνά ισχύουν, τόσο για τους δημιουργούς όσο και για τις πλατφόρμες που συγκεντρώνουν και δημοσιεύουν την εργασία των άλλων. Με αυτό το άρθρο θα ρίξουμε μια  βουτιά στα κοινά νήματα που συνδέουν αυτές οι δύο πολύ διαφορετικές κατηγορίες των ανοιχτών επιχειρηματικών μοντέλων.

open_business_model_open-innovation
Δημιουργοί και πλατφόρμες: οι ορισμοί

Πριν κάνουμε οτιδήποτε άλλο, ας ξεκινήσουμε με τους ορισμούς. Φυσικά, οι δημιουργοί είναι αυτοί που κάνουν το δικό τους περιεχόμενο, αλλά για τους σκοπούς μας αυτή η κατηγορία περιλαμβάνει επίσης εκδότες περιεχομένου που κατέχουν τα δικαιώματα για το μεγαλύτερο μέρος του περιεχομένου που βγάζουν έξω στον κόσμο, ακόμα και αν δεν είναι οι πραγματικοί δημιουργοί. (π.χ, δισκογραφικές εταιρείες, περιοδικά, ή εταιρείες παραγωγής ταινιών.)

Από την άλλη πλευρά, οι πλατφόρμες είναι οι μεσάζοντες οι οποίοι συλλέγουν, φιλτράρουν και δημοσιεύουν το περιεχόμενο των δημιουργών. Οι πλατφόρμες είναι ουσιαστικά ένα προϊόν του διαδικτύου. Πάντα υπήρχαν μεσάζοντες που φίλτραραν περιεχόμένο για τον κόσμο, αλλά ποτέ πριν δεν ήταν δυνατό να παίξουν αυτό το ρόλο με τέτοιο τρόπο, όπως στην εποχή του διαδικτύου. Οι πλατφόρμες είναι η μεγαλύτερη πηγή ανοιχτού αδειοδοτημένου περιεχομένου στον κόσμο. Πλατφόρμες όπως η Wikipedia και το Flickr επιτρέπουν στους χρήστες τους να δημιουργούν περιεχόμενο στο πλαίσιο αδειών CC, συμβάλλοντας ένα τεράστιο σώμα της εργασίας με τις άδειες Creative Commons

Οι πλατφόρμες και οι δημιουργοί δεν είναι αμοιβαία αποκλειόμενες κατηγορίες, αλλά είναι συν-εξαρτώμενες. Οι δημιουργοί δημοσιεύουν τις εργασίες τους σε πλατφόρμες. Στην πραγματικότητα, οι πλατφόρμες δεν θα μπορούσαν να υπάρξει χωρίς τους δημιουργούς, και οι δημιουργοί δύσκολα θα μπορούσαν να φθάσουν στο κοινό χωρίς τη χρήση πλατφόρμας. Ορισμένες πλατφόρμες έχουν επίσης τα χαρακτηριστικά των δημιουργών (π.χ., επιμέλεια ή την επεξεργασία). Με άλλα λόγια, αυτές οι κατηγορίες είναι αρκετά χαλαρες και επικαλύπτουν η μιά την άλλη, Παρ ‘όλα αυτά, είναι σημαντικό, διότι είναι τα δομικά συστατικά για το οικοσύστημα της δημιουργίας και διανομής του περιεχομένου στο διαδίκτυο.

open-innovation2

Δημιουργοί και πλατφόρμες: Διαφοροποιήσεις

Είναι ίσως σημαντικό να τονιστεί εδώ ότι μας ενδιαφέρουν δημιουργοί και πλατφόρμες που διαθέτουν τουλάχιστον ένα μέρος του περιεχομένου τους ελεύθερα στον κόσμο για επαναχρησιμοποίηση. Το περιεχόμενο του Facebook μπορεί να είναι δωρεάν, αλλά δεν είναι δυνατόν να επαναχρησιμοποιηθεί αλλού στο διαδίκτυο, τουλάχιστον όχι με τρόπο σύμφωνο με το νόμο περί πνευματικών δικαιωμάτων. Αυτή είναι η διαφορά μεταξύ του δωρεάν και του ανοικτού.

Με αυτό κατά νου, είναι σχετικά εύκολο να καταλάβει κανείς γιατί τα ανοιχτά επιχειρηματικά μοντέλα για τους δημιουργούς και πλατφόρμες φαίνεται ριζικά διαφορετικά.

Προφανώς, χρησιμοποιώντας περιεχόμενο ανοικτής αδειοδότησης που δημιουργείται από τους άλλους και οικοδομώντας μιας επιχείρηση γύρω από αυτό ακούγεται πιο εύκολη από ό, τι την οικοδόμηση μιας επιχείρησης γύρω από το δικό σας ανοιχτό περιεχόμενο. Η δημιουργία περιεχομένου είναι χρονοβόρα και δαπανηρή. Οι πλατφόρμες είναι σε θέση να επωφεληθούν από περιεχόμενο για το οποίο άλλοι δαπάνησαν χρόνο και ενέργεια. Αυτό είναι ένα απίστευτο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Οι πλατφόρμες έχουν επίσης το πλεονέκτημα της ύπαρξης ενός μοντέλου που είναι χτισμένο γύρω από την αφθονία. Σε αντίθεση με τους δημιουργούς περιεχομένου που εστιάζονται σε ένα συγκεκριμένο σώμα της εργασίας, οι πλατφόρμες μπορούν να πλασάρουν περιεχόμενο από πολλούς δημιουργούς, συχνά διαφορετικού τύπου, ποιότητας και προέλευσης. Και πάλι, όταν πρόκειται για ανοικτά επιχειρηματικά μοντέλα, το πλεονέκτημα είναι αυτή η δυνατότητα αναζήτησης περιεχομένου από πολλαπλές πηγές.
Για αυτούς τους λόγους , η παροχή συμβουλών για ανοικτά επιχειρηματικά μοντέλα για πλατφόρμες συνήθως ποικίλλουν σημαντικά από εκείνες που απευθύνονται σε εκείνους που προσπαθούν να βρουν τρόπους να λειτουργήσουν ως δημιουργοί.

Αλλά όπως θα δείτε αναλυτικά παρακάτω υπάρχουν πολλά κοινά σημεία τόσο στα κίνητρα όσο και τα συμφέροντα των πλατφορμών και των δημιουργών.


Δημιουργοί και πλατφόρμες: τα κοινά

Στο πιο βασικό επίπεδο, οι δημιουργοί και οι πλατφόρμες με ανοιχτά επιχειρηματικά μοντέλα αντιμετωπίζουν το ίδιο θεμελιώδες καθήκον: να βρουν έναν τρόπο να παράγουν έσοδα μέσω της ελεύθερης διάδοσης ανοιχτά-αδειοδοτημένου περιεχόμενο. Εξ ορισμού, σε ένα ανοικτό επιχειρηματικό μοντέλο, η παροχή πρόσβασης στο περιεχόμενο μπορεί να μην είναι μια ροή εσόδων, τουλάχιστον όχι χωρίς κάποια πρόσθετη αξία. Με άλλα λόγια, παρέχοντας πρόσβαση σε περιεχόμενο (ακόμη και πολύ υψηλής ποιότητας περιεχόμενο) δεν είναι αρκετό για να στηριχθεί μια βιώσιμη επιχείρηση στο σημερινό περιβάλλον. Ενώ εξακολουθούν να υπάρχουν εξαιρέσεις, αυτό είναι μια γενική αλήθεια για οποιοδήποτε επιχειρηματικό μοντέλο χτισμένο γύρω από τη διανομή του περιεχομένου, ακόμα κι αν είναι πρόκειται για περιεχόμενο με όλα τα δικαιώματα κατοχυρωμένα.

Είναι όλο και πιο δύσκολο να πειστούν οι πολίτες να πληρώσουν για το ψηφιακό περιεχόμενο.
Ο λόγος για αυτό είναι απλός. Το διαδίκτυο μας δίνει μια φαινομενικά άπειρη προμήθεια αστείων βίντεο με γάτες και ανόητα GIFs, αλλά μας δίνει επίσης μια φαινομενικά άπειρη παροχή ποιοτικού περιεχομένου. Εάν ψάχνετε με προσοχή, υπάρχει τεράστιος όγκος ποιοτικού περιεχομένου, πολύ περισσότερος από όσο ένα άτομο θα μπορούσε ποτέ ενδεχομένως να καταναλώσει, Ακόμα και για το πιο εξειδικευμένο ενδιαφέρον υπάρχουν ολόκληρα blogs αφιερωμένο σε αυτό. Αν θέλετε να μάθετε όλα όσα μπορείτε για ένα συγκεκριμένο θέμα, υπάρχει σίγουρα μια πληθώρα περιεχομένου σχετικά με αυτό online. Αν θέλετε να χτίσετε μια επιχείρηση με το να είστε απλά μια πηγή περιεχόμενου υψηλής ποιότητας και τίποτα περισσότερο, θα πρέπει να βασιστείτε σε ανθρώπους που δεν ψάχνουν να βρούν το υπόλοιπο του καλού περιεχομένου πιο έξω.
Εν συντομία μια πρόταση με παροχής υψηλού ποιοτικού περιεχομένου, χωρίς τίποτα περισσότερο, είναι μια επικίνδυνη επιχείρηση. Σίγουρα, το περιεχόμενό σας μπορεί να είναι μοναδικό, αλλά σε ένα υψηλό επίπεδο υπάρχουν άφθονα προϊόντα, και είναι διαθέσιμα δωρεάν παντού στο διαδίκτυο. Αυτό ισχύει και για το ψηφιακό περιεχόμενο όλων των τύπων – την γραφή, την τέχνη, τη φωτογραφία, τη μουσική, και τις ειδήσεις.

Αυτό είναι πολύ διαφορετικό από τα επιχειρηματικά μοντέλα που χτίστηκαν γύρω από τα πράγματα στον φυσικό κόσμο. Σε αυτόν τον τομέα, απλά η διευκόλυνση της ανακάλυψης και της πρόσβασης μπορεί να παρέχει αρκετή αξία για να διατηρηθεί μια επιχείρηση. Είναι πολύ πιο εύκολο να βρείτε καλό δημιουργικό περιεχόμενο από το ναι να βρείτε ένα κατάλληλο διαμέρισμα για να μείνετε στο κατά την επίσκεψή σας στο Τόκιο. Αυτό είναι, φυσικά, το επιχειρηματικό μοντέλο της Airbnb, και το ίδιο ισχύει γενικά και για όλα τα offline αντικείμενα. Μια υπηρεσία που ενεργεί ως σύνδεσμος μεταξύ εκείνων που επιθυμούν να βρουν «κάτι» και σε όσους επιθυμούν να δώσουν πρόσβαση σε αυτό είναι μια πολύτιμη υπηρεσία από μόνη της. Και είναι εύκολο να υπάρχει κέρδος από την εν λόγω υπηρεσία, επειδή τα απτά πράγματα δεν μπορούν να χρησιμοποιούνται από περισσότερα από ένα άτομα τη φορά(σε αντίθεση με το ψηφιακό περιεχόμενο)

Τελικά, όλα σχετίζονται με την αξία αυτών που παρέχουμε. H εξυπηρέτηση ως παγκόσμιος σύνδεσμος με τα πράγματα στον φυσικό κόσμο είναι μια πολύτιμη υπηρεσία, είτε πρόκειται για καταλύματα διακοπών, ημερομηνίες, ή βόλτες με το αυτοκίνητο. Οι μηχανές αναζήτησης στο διαδίκτυο εξυπηρετούν αυτήν τη λειτουργία στον ψηφιακό κόσμο για να έχουν κέρδος . (Ή τουλάχιστον μία μηχανή αναζήτησης έχει!) Κάνουν ένα πολύ δύσκολο έργο (να γνωρίζουν πώς να βρείτε τα πράγματα σχετικά με το World Wide Web) . Στην πραγματικότητα, το κάνουν τόσο καλά και έτσι είναι απίστευτα εύκολο να έχουμε μια καθημερινή παροχή δημιουργικού περιεχομένου στο διαδίκτυο από μια ευρεία ποικιλία πηγών. Η επιλογή του κατάλληλου περιεχομένου από διαφορετικούς δημιουργούς σίγουρα παρέχει περισσότερες προοπτικές και παρέχει μεγαλύτερη αξία από ότι η κατανάλωση περιεχομένου από ένα μόνο δημιουργό ή ακόμα και από μια ενιαία πλατφόρμα. Πλέον, όλοι έχουν συνηθίσει τώρα να έχουν αυτό το είδος της επιλογής με την κατανάλωση των μέσων ενημέρωσης. Αντί να διαβάζουμε ειδήσεις από μόνο μια πηγή ή να ακούμε το ίδιο podcast κάθε εβδομάδα, βρίσκουμε άρθρα και ειδήσεις από πολλαπλές πηγές. Το κοινό μπορεί να εκτιμήσει έτσι δημιουργούς με σταθερή προσφορά σε υψηλής ποιότητας περιεχόμενο, αλλά αυτό από μόνο του σπάνια είναι αρκετό για τους δημιουργούς για να βρουν και να διατηρήσουν μια πιστή ομάδα αναγνωστών στο σημερινό υπερ-ανταγωνιστικό περιβάλλον των μέσων ενημέρωσης.

Ενώ οι πλατφόρμες μπορούν να επιλύσουν κάπως αυτό το πρόβλημα με την παροχή περιεχομένου από πολλαπλές πηγές, ποτέ δεν θα είναι σε θέση να αντικαταστήσουν την πλήρη πολυμορφία του Web. Με άλλα λόγια, η υπηρεσία που παρέχουν όσον αφορά την ανακάλυψη και την πρόσβαση δεν είναι ιδιαίτερα πολύτιμη. Ακριβώς όπως οι δημιουργοί, πρέπει να βρούν άλλους τρόπους για να παρέχουν αξία πέρα από την απλή σύνδεση των χρηστών με υψηλής ποιότητας περιεχόμενο.

Ο προσδιορισμός της πραγματικής αξίας αυτών που μπορείτε να παρέχετε είναι το κρίσιμο βήμα στην εξεύρεση ενός επιτυχούς ανοιχτού επιχειρηματικού μοντέλου. Αυτό απαιτεί την ειλικρινή αποτίμηση του περιεχόμενου που παρέχετε – το οποία, ανεξάρτητα από το ποιοι είστε, έχει σχεδόν πάντα μικρότερη αξία από ό, τι νομίζετε ότι έχει λόγω της δεδομένης αφθονίας του διαθέσιμου περιεχομένου που υπάρχει στο διαδίκτυο. Για τις πλατφόρμες, αυτό το βήμα είναι πιο εμφανές, δεδομένου ότι οι πλατφόρμες δεν δημιουργούν περιεχόμενο. Για τους δημιουργούς, είναι περισσότερο επώδυνο, αλλά εξίσου σημαντικό.

Αυτός ο βασικός κοινός στόχοςο εντοπισμός και η παροχή της πραγματικής αξίας – είναι όπου τα συμφέροντα των δημιουργών και των πλατφορμών πραγματικά ευθυγραμμίζονται

 

Πώς μπορείτε να βρείτε άλλους τρόπους για να προσφέρετε αξία;

Το υπόλοιπο αυτού του άρθρου θα διερευνήσει τέσσερις τρόπους με τους οποίους οι δημιουργοί και οι πλατφόρμες μπορούν να επεκτείνουν την αξία σε ό, τι κάνουν. Παρά το γεγονός ότι το έργο αυτό είναι σχετικά με επιχειρηματικά μοντέλα, δεν θα είναι επικεντρωθούμε στην δημιουργία εσόδων σε αυτό το κομμάτι. Οι τρόποι δημιουργίας εσόδων δεν μπορεί να προκύψουν μέχρι να είναι πλήρης το στάδιο του καθορισμού και εμπλουτισμού της πρότασης σας.

oeru-oeru-regional-meeting-open-business-models-workshop-2-638
# 1 Οικοδόμηση μιας κοινότητας γύρω από το περιεχόμενό σας.

Θα έχετε ακούσει πολλά για την κοινότητα στην λεγόμενη sharing economy, αλλά σε αυτό το πλαίσιο η κοινότητα δεν είναι ένας από τους βασικούς παράγοντες για τις εταιρείες που απλά διευκολύνουν τις συναλλαγές στον φυσικό κόσμο. Στο πλαίσιο αυτό, όπως εξηγήθηκε παραπάνω, ο χρήστης στην πραγματικότητα λαμβάνει σημαντική αξία από το απλό γεγονός ότι η πλατφόρμα του επέτρεψε να βρει το διαμέρισμα / Ενοικίαση αυτοκινήτου την βόλτα / μεταχειρισμένα ρούχα. Μπορεί οι άνθρωποι να έχουν αναπτύξει σχέσεις με τους οδηγούς του Uber, αλλά αυτό δεν είναι ο κανόνας. Ούτε είναι ένα θεμελιώδες τμήμα του επιχειρηματικού μοντέλου η ανάπτυξη σχέσεων.

Αντίθετα, η κοινότητα είναι πολύ σημαντική για επιχειρηματικά μοντέλα χτισμένα σε ανοιχτό ψηφιακό περιεχόμενο. Το να δίνετε σε κάποιον την δυνατότητα να βρει το ψηφιακό περιεχόμενο στην πλατφόρμα σας, δεν είναι ιδιαίτερα πολύτιμη υπηρεσία, και δεν έχει σημασία πόσο υψηλής ποιότητας είναι το περιεχόμενο σας. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για το ανοιχτό ψηφιακό περιεχόμενο, το οποίο μπορεί να βρεθεί νόμιμα στο παγκόσμιο ιστό και επομένως, ο χρήστης να το ανακαλύψει και χωρίς εσάς. Χρειάζεται και κάτι άλλο για να δώσει στους ανθρώπους έναν λόγο για να μείνουν. Οι σχέσεις μπορεί να είναι αυτή η κόλλα. Και αυτή η δημιουργία σχέσεων μπορεί να πάρει πολλές διαφορετικές μορφές.

Για τους δημιουργούς, είναι σημαντικό να προωθήσουν τις σχέσεις μεταξύ του κοινού τους και ανάμεσα σε αυτούς και το κοινό τους. Για να αναπτύξει κάποιος μια σχέση με το κοινό του, θα πρέπει να λειτουργήσει ως λιγότερο κάποιος πίσω από ένα μικρόφωνο, πληκτρολόγιο κοκ και περισσότερο ως ένα από τα μέλη της κοινότητας. Ως δημιουργός καλό είναι να αποφύγει την δημοσίευση και κοινή χρήση μόνο τελικών προϊόντων εργασίας, αλλά να συνομιλεί με το κοινό να αληλεπιδρά με τους ανθρώπους, και να ακούει τις ιδέες και τις προτάσεις τους.


Επιπρόσθετα, ο δημιουργός δεν αρκεί μόνο να μοιράζεται προς τα έξω, αλλά θα πρέπει να λαμβάνει επίσης. Αυτή είναι η βασική ανθρώπινη συμπεριφορά: Δεν αρέσουν οι άνθρωποι που μιλούν μόνο για τον εαυτό τους ή δεν ακούν τους άλλους. Αλλά κατά κάποιο τρόπο, έχουμε την τάση να το ξεχνάμε αυτό όταν σκεφτόμαστε την οικοδόμηση ενός κοινού για το έργο μας. Ίσως νομίζουμε ότι πρέπει να καλλιεργήσουμε τον αέρα της διασημότητας, αλλά πραγματικά, πρέπει να κάνουμε ό, τι μπορούμε για να παραμείνουμε κοινοί άνθρωποι. Αυτό κτίζει ένα αίσθημα καλής θέλησης και προωθεί μια προσωπική σχέση ανάμεσα στους δημιουργούς και σε όσους ακολουθούν το έργο τους. Ακριβώς όπως και στην πραγματική ζωή, αυτό το είδος της σχέσης έχει σαν αποτέλεσμα το κτισιμο μιας αμοιβαίας εμπιστοσύνης.

Για τους δημιουργούς και τις πλατφόρμες, είναι επίσης σημαντικό να καλλιεργήσουν τις σχέσεις μεταξύ του ακροατηρίου τους ή της βάσης χρηστών. Οι πλατφόρμες τείνουν να το αναγνωρίσουν αυτό και συχνά οικοδομούν ένα λεγόμενο «κοινωνικό στρώμα» πάνω στην εμπειρία του χρήστη. Αυτό μπορεί να είναι περισσότερο δύσκολο για τους δημιουργούς, αλλά είναι εξίσου πολύτιμο. Ο στόχος και για τους δημιουργούς και για τις πλατφόρμες είναι να οικοδομηθεί μια κοινότητα γύρω από το περιεχόμενό. Για να το γίνει αυτό, θα πρέπει να ενισχύσει την αίσθηση του να ανήκει κάποιος σε μια κοινότητα.

Όπως έγραψε ο Jono Bacon έγραψε στο The Art of Community, «Αν δεν υπάρχει το αίσθημα του ανήκειν, δεν υπάρχει κοινότητα.» Μια πλήρης συζήτηση για το πώς να μπορεί να οικοδομηθεί μια κοινότητα δεν μπορεί να γίνει εδω, αλλά η βασική συνταγή είναι η προώθηση θετικών αλληλεπιδράσεων ανάμεσα σε εσάς και την κοινότητά, καθώς και μεταξύ των μελών της κοινότητας.
Σε αντίθεση με
το καλό ψηφιακό περιεχόμενο, οι κοινότητες δεν μπορούν να αντικατασταθούν. Μπορεί να υπάρχουν ένα εκατομμύριο online κοινότητες, αλλά τη στιγμή που κάποιος ανήκει σε μία, δεν μπορεί να αντλήσει την ίδια αξία με την επίσκεψη σε άλλη. Η κοινότητα είναι η κόλλα που αποδίδει αξία σε δημιουργούς και πλατφόρμες.
# 2 Καθορίστε πώς θα χωρέσετε μέσα στο μεγαλύτερο διαδικτυακό οικοσύστημα και καλλιεργήστε αυτές τις συνδέσεις.

Ενώ η οικοδόμηση της κοινότητας μπορεί να σας βοηθήσει να βρείτε τους χρήστες σας, θα πρέπει να αντισταθείτε στον πειρασμό να παραμείνετε μόνο στα πλαίσια της κοινότητας σας.

Ακόμα και από μια καθαρά εγωιστική άποψη, είναι έξυπνο να αναγνωρίσετε το υπόλοιπο του Παγκοσμίου Ιστού και να σκεφτείτε πως το έργο σας και την κοινότητα βρίσκεται μέσα σε αυτό. Ως δημιουργός ή μια πλατφόρμα, θα πρέπει να αναζητήσετε νέους τρόπους για να δημιουργήσετε συνδέσεις με άλλους δημιουργούς και πλατφόρμες. Η συνεργασία τείνει να έρθει πιο φυσικά στους δημιουργούς. Σκεφτείτε π.χ τα έργα συνεργασίας μεταξύ μουσικών από διαφορετικά είδη που βοηθούν τους δημιουργούς να φτάσουν σε νέο κοινό. Η ίδια η έννοια μεταφράζεται και σε πλατφόρμες. Η προώθηση συνεργασιών μεταξύ πλατφορμών (όπως αυτή μεταξύ Vimeo και Free Music Archive), μπορεί να γεφυρώσει τη βάση χρηστών από τη μία πλατφόρμα στην άλλη.
Αν προσποιείστε ότι το υπόλοιπο του Web δεν υπάρχει, απλά θα γίνετε όλο και λιγότερο σημαντικοί στο δημόσιο διάλογο. Πηγαίνοντας πίσω στις βασικές αρχές της ανθρώπινης συμπεριφοράς που συζητήθηκαν παραπάνω, αυτό το είδος της μυωπικής άποψης του κόσμου είναι αντιπαραγωγικό.
# 3 Ενισχύστε την κοινότητά σας για να δημιουργήσει.

Ο Clay Shirky έχει γράψει για το πώς η πράξη της προσωπικής δημιουργίας, μπορεί να έχει περισσότερο νόημα από την κατανάλωση δημιουργιών άλλων, ακόμη και αν το έργο των άλλων, είναι υψηλότερης ποιότητας.
Οι πλατφόρμες χτίζονται μετά την αναγνώριση αυτής της αρχής . Εξ ορισμού, οι χρήστες της πλατφόρμας είναι οι δημιουργοί αντί να είναι απλοί καταναλωτές. Αυτό το επίπεδο δέσμευσης είναι πολύ πιο «κολλώδες» από την απλή κατανάλωση.

Η ίδια ιδέα είναι σημαντική και για τους δημιουργούς. Πώς μπορείτε να δώσετε τους οπαδούς σας την ευκαιρία να είναι οι ίδιοι δημιουργοί; Οι δημιουργοί πρέπει να βρουν τρόπους για να εκμεταλλευτούν αυτό – όπως να δίνουν στην κοινότητα πρώτες ιδέες και να ζητούν την ανατροφοδότηση, να δίνουν στους ανθρώπους τη δυνατότητα να συμμετάσχουν στη δημιουργική διαδικασία ήν και να τους ενθαρρύνουν να διασκευάσουν και να βελτιώσουν ήδη υπάρχοντα έργα.

Οποιαδήποτε μέθοδος που προωθεί τη συμμετοχή και την από κοινού δημιουργικότητα θα έχει σαν αποτέλεσμα την αύξηση του επιπέδου δέσμευσης της βάσης χρηστών σας, αρκεί να το κάνετε με ουσιαστικό τρόπο και όχι διαδικαστικά. Δεν είναι αρκετό, απλά να επιτρέπετε την δημιουργία, αλλά θα πρέπει επίσης να την παρακολουθείτε και να ακούτε ό, τι προκύπτει από αυτήν. Με λίγα λόγια, θα πρέπει να το εκτιμήσετε. Αν και όταν το κοινό ή οι χρήστες σας δημιουργήσουν σημαντικό περιεχόμενο, δεν θα πρέπει να εμφανίζεστε ότι επωφελήστε από αυτό. Εάν εμφανιστεί μια ευκαιρία για έσοδα, πρέπει να δώσετε στους δημιουργούς αυτό που τους αναλογεί. Οι πλατφόρμες είναι συχνά απρόσεκτες σε αυτά τα θέματα, και αυτό βλάπτει τους δημιουργούς αλλά και την ίδια την πλατφόρμα, επειδή διαγράφει την εμπιστοσύνη. Οι πλατφόρμες και οι δημιουργοί – ή οι δημιουργοί και τα μέλη του ακροατηρίου τους που συμβάλλουν με δημιουργίες – θα πρέπει να είναι στην ίδια ομάδα, για να υπάρξει μια βιώσιμη κοινότητα.


# 4 Αγκαλιάστε την κοινωνική σκοπιμότητα πίσω από αυτό που κάνετε.

Εάν κάνετε κοινή χρήση ανοιχτού περιεχομένου με τον κόσμο, έχετε πιθανώς μια κοινωνική αποστολή (αλλιώς δεν θα το κάνατε). Είναι σημαντικό να τονίζετε τη βασική σας αποστολή. Η γνωστοποίηση ότι αυτό που κάνετε είναι κάτι περισσότερο από μια απλή μεγιστοποίηση των κερδών, χτίζει με το κοινό μια σχέση καλής θέλησης.

Οι δημιουργοί πρέπει να δείχνουν ότι αυτό που κάνουν δεν είναι μόνο για τους εαυτούς τους. Να συστήνουν την εργασία των άλλων, να παρέχουν στήριξη σε άλλους δημιουργούς, και να εκδηλώνουν την πεποίθηση ότι υπάρχει ένας μεγαλύτερος σκοπός πίσω από αυτό που κάνουν. Σεβόμαστε και εκτιμούμε αυτούς που δεν κοιτάμε μόνο τους εαυτούς τους.

Όπως γράφει ο Jono Bacon, «Όταν αποδεικνύεις την εμπιστοσύνη και την ικανότητα να ακούς, η κοινότητά σου θα αναπτύξει σεβασμό για σας. Θα είναι εκεί για να ακούσει τη γνώμη σας, να συνεργαστεί μαζί σας, για να σταθεί δίπλα-δίπλα με σας στις μάχες σας και να γίνει μια μεγάλη εκτεταμένη οικογένεια που μπορείτε να βασιστείτε. »

Φυσικά, οι πλατφόρμες θα πρέπει και αυτές να ακούσουν τις κοινότητες τους. Οι πλατφόρμες μπορεί επίσης να έχουν ένα μεγαλύτερο όραμα πίσω από την απόφασή τους να ανοίξουν το περιεχόμενό τους, και είναι σημαντικό να τονίσουν αυτό το όραμα. Αυτό δίνει στην κοινότητά ένα κοινό σκοπό, και καθιστά το όλο εγχείρημα πιο ουσιαστικό. Το Ίδρυμα Wikimedia είναι ένα καλό παράδειγμα μιας πλατφόρμας με έναν ουσιαστικό και πολύ ορατό σκοπό που συνδέεται με την παγκόσμια κοινότητα.

Όλα έχουν να κάνουν με την κοινή λογική

Επειδή η δημιουργία περιεχομένου απαιτεί μια τέτοια επένδυση ενέργειας και ακόμη και ένα μικρό κομμάτι της ψυχής του δημιουργού, υπάρχει η τάση να το υπερεκτιμούμε. Για κάθε ιδιοφυές έργο περιεχομένου που καταναλώνουμε, υπάρχουν και άλλα πολλά τριγύρω. Αυτή είναι μια σκληρή αλήθεια για όλους όσους θέλουν να ασχοληθούν με το ανοικτό περιεχόμενο .Το παζλ ενός επιτυχημένου ανοικτού μοντέλου πρέπει να έχει και κάτι παραπάνω από την καλή ποιότητα του περιεχομένου.

Τα άλλα κομμάτια του παζλ θα πρέπει να υποκινούνται από αυτό που όλοι γνωρίζουμε ότι είναι αλήθειες για την ανθρώπινη συμπεριφορά. Αντί ξαναγράφουμε τους κανόνες δεοντολογίας, όταν σκεφτόμαστε για το πώς θα λειτουργήσει κάτι στην αγορά, καλά θα κάνουμε να καταφεύγουμε σε δοκιμασμένες και πραγματικές αρχές σχετικά με το τι σημαίνει να είσαι ένας καλός και αγαπητός άνθρωπος, πώς θα διατηρήσουμε τους ανθρώπινους δεσμούς, και πώς να δώσουμε νόημα στη ζωή μας.
Μόλις εφαρμοστούν οι αυτές με τον τρόπο που λειτουργούν στην αγορά, θα αρχίσουμε να βλέπουμε πού και πώς μπορούμε να προσφέρουμε πραγματική αξία.

 

Πηγή άρθρου: https://medium.com/

Leave a Comment